تعمیر و نگهداری Equipment maintenance

فراهم کردن بسترمناسب ثبت اطلاعات فنی ماشین آلات و برنامه ریزی پیشگیرانه بهبود راندمان تولید و کارکرد

تعمیر و نگهداری Equipment maintenance

فراهم کردن بسترمناسب ثبت اطلاعات فنی ماشین آلات و برنامه ریزی پیشگیرانه بهبود راندمان تولید و کارکرد

تعمیر و نگهداری Equipment maintenance

تعمیر و نگهداری Equipment maintenance

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه (Equipment maintenance) تعمیر و نگهداری است که به طور منظم بر روی یک قطعه تجهیزات انجام می شود تا احتمال شکست آن کاهش یابد. این کار در حالی انجام می شود که دستگاه هنوز کار می کند تا به طور غیرمنتظره ای دچار شکست نشود.

تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده است که هر گونه منابع مورد نیاز که در دسترس است را تضمین می کند.

تعمیر و نگهداری بر اساس یک برنامه ریزی زمان محور یا استفاده محور است. یک مثال از نگهداری پیشگیرانه بر اساس زمان، برای وسیله ای با برنامه ی زمان محور، یک دستگاه تهویه مطبوع یا کولر است که هر سال قبل از تابستان سرویس می شود. نمونه ای از یک دارایی با برنامه برنامه نگهداری پیشگیرانه مبتنی بر استفاده، یک وسیله نقلیه موتوری است که ممکن است هر 10،000 کیلومتر نیاز به سرویس داشته باشد.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای هماهنگی بیشتر از تعمیر هنگام خرابی بسیار پیچیده تر است زیرا زمانبندی تعمیر و نگهداری باید با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف برنامه ریزی شود.


تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شامل چه خدماتی است؟

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شامل بازرسی سیستماتیک تجهیزات است که در آن مشکلات بالقوه شناسایی و تصحیح می شوند تا از وقوع خرابی تجهیزات جلوگیری شود. در عمل، یک برنامه نگهداری پیشگیرانه ممکن است شامل مواردی نظیر تمیز کردن، روانکاری، تعویض روغن، تنظیمات، تعمیرات، بازرسی و تعویض قطعات و تعمیرات جزئی یا کامل که به طور منظم برنامه ریزی شده اند باشد.

نیازمندی های مراقبت و نگهداری پیشگیرانه ی دقیق بر اساس عملکرد و نوع تجهیزات بسیار متنوع است. استانداردهای توصیه شده از موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) برای کمک به تعیین نوع بازرسی و تعمیر و نگهداری مورد نیاز و زمان انجام این کارها مورد استفاده قرار می گیرند. ANSI به اطمینان از سلامت و ایمنی مصرف کنندگان با ایجاد و نظارت بر استفاده از هزاران رهنمود و هنجار در هر صنعتی کمک می کند، استانداردهای ANSI میتوانند مانند چک لیست تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای تعیین الزامات و دستورالعمل های نگهداری تجهیزات استفاده شوند.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شامل چیزی بیش از یک نگهداری روزمره و ساده در تجهیزات می شود. همچنین شامل نگه داشتن سوابق دقیق هر بازرسی و تعمیر و نگهداری و همچنین شناخت طول عمر هر بخش برای درک دوره ی جایگزینی و تعویض است. این سوابق می تواند به تکنسین های نگهداری کمک کند زمان مناسب برای تغییر قطعات را پیش بینی کند و همچنین می تواند به تشخیص مشکلات زمانی که رخ می دهد کمک کند. نرم افزار نگهداری پیشگیرانه به جمع آوری و سازماندهی این اطلاعات کمک می کند تا برای تکنسین های نگهداری به راحتی قابل دسترسی باشد.

مزایای نگهداری پیشگیرانه چیست؟

تعمیرات پیشگیرانه مزایای فراوانی را برای شرکت ها ارائه میدهد که عبارتند از:

عمر طولانی تجهیزات شرکت

کاهش تعطیلی برنامه ریزی نشده ی ناشی از خرابی تجهیزات

کاهش تعمیرات غیر ضروری و بازرسی ها

خطاهای کمتر در عملیات روزمره

قابلیت اطمینان بهبود یافته تجهیزات

کاهش تعمیرات گران قیمت ناشی از خرابی غیرمنتظره تجهیزات که باید سریعا تعمیر شوند

کاهش خطر آسیب


چگونه نرم افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می تواند کمک کند؟

بسیاری از شرکت ها نرم افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را برای هماهنگ کردن تمام وظایف تعمیر و نگهداری پیشگیرانه خود انتخاب می کنند، زیرا این یک فرایند پیچیده راساده میکند. نرم افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه اطلاعات تعمیر و نگهداری شرکت را در یک کامپیوتر (یا در ابر) نگهداری می کند تا به راحتی همه بازرسی ها، تعمیرات و جایگزین ها را پیگیری کند. با تمام داده هایی که به راحتی در یک مکان ذخیره می شود، نرم افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می تواند به طور موثر ترتیب کارها، ترتیب خریدها، سوابق موجودی و تعمیر و نگهداری را مدیریت کند. نرم افزار نگهداری پیشگیرانه حتی وظایف تعمیر و نگهداری را اولویت بندی می کند و اطلاعاتی را که یک تکنسین حین انجام کار تعمیر و نگهداری نیاز دارد جمع آوری می کند.


برنامه های مناسب

برنامه های مناسب برای نگهداری پیشگیرانه شامل آنهایی هستند که:

یک عملکرد عملیاتی حیاتی یا بحرانی داشته باشند.

دارای حالت های شکست یا خرابی است که می توان با پیشگیری و نگهداری منظم از آنها جلوگیری کرد.

احتمال خرابی هایی وجود دارد که با گذر زمان یا استفاده کردن افزایش می یابد.

 

برنامه های نامناسب

برنامه های نامناسب برای نگهداری پیشگیرانه شامل آنهایی هستند که:

خرابی های تصادفی غیر مرتبط با تعمیر و نگهداری دارند (مانند برد مدار)

یک عملکرد عملیاتی حیاتی یا بحرانی نداشته باشند.

 

مزایای نگهداری پیشگیرانه در مقایسه با استراتژی هایی با پیچیده گی کمتر

برنامه ریزی بزرگترین مزیت یک برنامه نگهداری پیشگیرانه نسبت به استراتژی های ساده تر است. تعمیر و نگهداری بدون برنامه ریزی شده ی واکنشی دارای هزینه های سربار زیادی است که می توان در طول فرایند برنامه ریزی از آنها اجتناب کرد. هزینه تعمیر و نگهداری برنامه ریزی نشده شامل تولید از دست رفته، هزینه های بالاتر برای قطعات و حمل و نقل، و نیز زمان از دست رفته برای پاسخگویی به شرایط اضطراری و تشخیص خطاها در حالی که تجهیزات کار نمی کنند میباشد. هزینه های تعمیرات برنامه ریزی نشده معمولا سه تا نه برابر بیشتر از نگهداری برنامه ریزی شده است. هنگامی که تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده باشد، هر یک از این هزینه ها می تواند کاهش یابد. تجهیزات را می توان خاموش کرد تا با خرابی های تولید هماهنگ شود. قبل از خاموش کردن هر بخش مورد نظر، لوازم و پرسنل مربوط می تواند برای به حداقل رساندن زمان برای تعمیر جمع آوری شود. این اقدامات هزینه کل تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد. ایمنی نیز بهبود یافته است، زیرا تجهیزات نسبت به استراتژی های ساده تر کمتر خراب میشوند.

 

مزایا در مقایسه با استراتژی های پیچیده تر

یک نگهداری پیشگیرانه نیازی به نظارت مبتنی بر شرایط ندارد. این نیاز و هزینه را برای انجام و تفسیر وضعیت داده های نظارتی و عمل نسبت به نتایج حاصل از این تفسیرها را حذف می کند. همچنین نیاز به داشتن و استفاده از تجهیزات مانیتورینگ شرایط را حذف می کند.

 

منابع

www.fiixsoftware.com/maintenance-strategies/preventative-maintenance

www.micromain.com/what-is-preventive-maintenance